10 jaar speelde AGOVV Apeldoorn betaald voetbal van 2003 tot aan het faillissement in 2013. Zo ook 10x Dordrecht uit. Weer of geen weer, warm of koud er was altijd een groep supporters mee.

De historie van Dordrecht uit

Dordrecht uit in het verleden.

Als je de statistieken bekijkt van 10 jaar FC Dordrecht uit waren dit geen prettige wedstrijden voor AGOVV in 10 uitwedstrijden naar Dordrecht verloor AGOVV er 7 wist men 1 keer gelijk te spelen en wonnen ze 2 keer.
Hier onder ziet u de uitslagen:

2003-2004 2-1
2004-2005 2-1
2005-2006 0-1
2006-2007 4-1
2007-2008 1-1
2008-2009 2-1
2009-2010 1-2
2010-2011 4-1
2011-2012 4-0
2012-2013 2-0

Vrijdag was anders.

Hoe anders was het vrijdag. AGOVV speelt geen betaalt voetbal meer maar vandaag ging er toch een groep van 7 personen richting Dordrecht. De groep had nog groter kunnen zijn als we het eerder hadden geweten maar voor slechts 1 week toch een redelijke opkomst.
Wij waren uitgenodigd door een groep supporters van FC Dordrecht om samen met hun actie te voeren tegen hun bestuur. Door het voeren van een wanbeleid binnen de club is de actiegroep Moedig voorwaarts bang om om in het zelfde rijtje te komen als AGOVV, RBC, Haarlem en Veendam welke recentelijk allemaal uit het betaalt voetbal zijn verdwenen.

Een gek begin van de reis richting Dordrecht

Auto pech bij de garage
Bier Onderweg

De reis naar Dordrecht ging echter niet zonder slag of stoot. We vertrokken al 20 min later omdat we het spandoek waren vergeten. Nog in Apeldoorn kreeg de auto problemen en viel diverse malen uit. Toch maar even naar de garage. Sensor stuk dus met een nood oplossing en nog eens 30 min vertraging onder weg naar Dordrecht. We waren nog maar 30 min onderweg en wat denk je file. Dit was achter de meest bijzondere file ooit. Ter hoogte van Lunteren reden wij op de linker baan. Rechts in de berm stonden 3 jongens lifters dacht ik eerst. Echter na nog een keer kijken zei ik “delen ze nu bier uit?” Ja echt ze delen bier uit. Dus we bedachten ons geen moment en gooide de richtingaanwijzer naar rechts aan en tussen 2 vrachtwagens door de vluchtstrook op. Even toeteren en daar kwamen ze aangerend. Raam open bier aanpakken en weer door. Geen idee wie het waren maar jongens bedankt en proost. De reis verder ging redelijk hier en daar nog wat file maar wel oké. Rond 18:40 kwamen we aan bij het supporters

Een warm welkom

Screenshot Hart van Nederland

Bij het supporters home kregen we een meer dan warm welkom. Wat te eten, wat te drinken en wij overhandigde enkele mee genomen spullen zo als een AGOVV sjaal een wedstrijd gedragen shirt van Romano Kortzorg die bijAGOVV in het laatste seizoen gespeeld heeft als de 2e helft van dat seizoen bij Dordrecht. Teven hadden we voor zowel de fans van Dordrecht als van RBC een boek van AGOVV 100 jaar mee genomen. Na een korte kennis making gingen we het stadion in om de spandoeken op te hangen.

De wedstrijd

100% Football Culture

Van de wedstrijd heb ik af en toe wat gezien. Het was vooral gezellig praten, zingen, lachen en herinneringen ophalen. We zongen mee met de fans van Dordrecht, RBC, Wageningen  en ook kwamen er een aantal oude AGOVV liederen voor bij. Wat mij persoonlijk opviel was de gastvrijheid van de stewards. Af en toe klom er iemand in het hek. In plaats van die gene er af te trekken lieten ze hem even en verzochten hem daarna rustig om naar beneden te komen. Ook aan het eind van de wedstrijd met zijn allen de hekken in om een foto te maken.

Media aandacht

Intervieuw door RTV Rijnmond

Over media aandacht hadden de supporters Fc Dordrecht niet te klagen voetbal international, Voetbal.com, staantribune, Hart van Nederland, rtv Rijmond ze waren er allemaal.

Nadat we het spandoek van het AGOVV Museum hadden opgehangen werden we mee gevraagd door een fotograaf van het blad Voetbal International voor een foto met enkele supporters.
Terug bij het supporters home werden we geïnterviewd door een journalist van het blad staantribune. Na de wedstrijd liepen we voor het supporters home en hoorde ik iemand zeggen “ja je hebt gelijk het is inderdaad een AGOVV supporter”. Ik keek opzei en zag de mensen van rtv Rijmond. Men vroeg mij of ik een interview wilde doen en natuurlijk werken we daar aan mee.

Weer op weg naar Apeldoorn

Na de wedstrijd nog wat gedronken en proberen iedereen weer mee te krijgen. Dat was voor de ene iets makkelijker dan de andere. Blijkbaar was het iets te gezellig voor sommige. Na dat we iedereen zover hadden begon het avontuur van de rit naar huis.

Nadat we van het terrein afreden richting de snelweg kwamen we er achter dat de afslag die wij moesten was afgesloten. Al snel waren we auto twee kwijt en gingen door. Via wat omwegen kwamen we eindelijk op een bekende weg en wisten we de weg naar huis te vinden. Toen wij al halverwege waren kregen we telefoon. De jongens die in auto 2 zaten waren nu al 4 keer langs het stadion gekomen. Na enkelen instructies is het ook hun gelukt om de weg naar huis te vinden.

Uiteindelijk waren wij rond 01:00 weer thuis

Deze avond hebben wij samen een positief signaal afgeven richting de bestuurders van Dordrecht. Hopelijk willen ze na deze actie inzien dat er echt iets moet veranderen om te voorkomen dat Dordrecht niet het zelfde pad hoeft te bewandelen als dat wij hebben moeten doen. Mannen van RBC, FC Wageningen, FC Dordrecht en van ons AGOVV bedankt voor deze bijzondere avond.

Eén reactie

1. Geweldig dat jullie een gave avond hebben gehad.
    (Ik stond op Noord en kon de spandoeken goed zien)

Jacco uit Dordrecht,
    “Een Dordtenaar zal altijd blijven zingen, …..”